Een begin begint ergens - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jasper - WaarBenJij.nu Een begin begint ergens - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jasper - WaarBenJij.nu

Een begin begint ergens

Door: jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

17 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Nou na wat lichtelijke problemen met internettoegang nu toch ook eindelijk wat internettijd om een verhaaltje te schrijven en als het goed is ook vanaf vanavond internet op m'n kamer. Dinsdagavond op het vliegtuig gestapt en via Frankfurt en Johannesburg naar Kaapstad gevlogen. Gelukkig zaten we net in het vliegtuig van Lufthansa toen Duitsland met 7-1 over Brazilië heen walste. Bij het sluiten van de deuren begon de wedstrijd pas en voor we de lucht in gingen stond het al 5-0 voor Duitsland, dus de meeste passagiers en stewardessen waren lekker vrolijk en liepen in Duitse voetbalshirts. Na aankomst in Kaapstad gelijk door naar Stellenbosch gegaan, een weg die je langs eindeloze sloppenwijken en townships leidt. Die kom je trouwens vaker wel dan niet tegen, dus zo bijzonder bleek dat nou ook weer niet te zijn.

Stellenbosch is vooral mooi in de zomer als de zon schijnt en de bomen blaadjes hebben, maar nu in de winter is het in de zon ook wel mooi. Prima stad trouwens, meerdere normale supermarkten, een Amerikaanse shopping mall en nog allemaal onzinwinkeltjes. En zolang je in de 'green zone' rondom de universiteit blijft heb je 's nachts bewakers lopen en camera's hangen. Maar ver daarbuiten wil je ook niet komen want niet iedere buurt hier is even charmant en ondertussen ook al regelmatig lastiggevallen door bedelaars (tenminste dat denk ik, ik versta geen woord van wat ze zeggen). Maar het centrum en universiteitsgedeelte zijn bovengemiddeld goed en mooi. De sportvelden zijn echt op de mooiste plek van de wereld gelegen, zeker als de zon mooi staat en omringd door 2 bergen.

M'n kamer is ook prima, gelegen in het Concordia gebouw, groot genoeg en op zich prima bed voor iemand van mijn lengte. Gemeenschappelijke woonkamer en keuken is best groot, zeker voor met z’n 2en, gewoon goed formaat koelkast en 2x 2 pitten en een oventje. Het ziet er wel allemaal wat klinisch en kaal uit en een beetje zoals het 30 jaar geleden modern was, maar mij hoor je zeker niet klagen. Internet schijnt ergens volgende week een keer te komen hier en het schijnt dat je per mb moet gaan betalen. Maar wij hebben geluk, want wij hebben elektriciteit en water al bij de huur inbegrepen, in sommige andere accommodaties moeten studenten prepaid elektriciteit kopen, oftewel om de 2 dagen opwaarderen voor een paar euro. Zelfs een documentje scannen in de universiteitsgebouwen kost geld, net als het gebruik van een nietmachine die ze hebben liggen, dus je leert hier wel zuinig omgaan met wat je hebt. Wat wel uitermate knap is dat er iedere dag een schoonmaker langs komt om de keuken en badkamer schoon te maken en dat het eigenlijk toch best wel redelijk smerig is/was (maar het een zal ongetwijfeld met het ander te maken hebben). Verder is het echt zo'n Amerikaans campus gebouw met binnenplaats en een kantoortje met brievenbussen waar je langs binnen komt. En het geheel ligt nog op een bewaakt terrein met meerdere van die gebouwen en een gate met wachtershuisje om op het terrein te komen. Verder is er een enorm studentcentrum, wat praktisch gewoon een winkelcentrum is met allemaal ah to go formaat winkels en eettentjes en tafeltjes waar je kan zitten.

En ook al wat van Zuid-Afrika gezien ondertussen, Kaapstad met de tafelberg, kaap de goeie hoop en we zijn naar het noorden gereden tot aan de helft tot Namibië ongeveer. Vrijwel alle stadjes en dorpen onderweg zijn ongeveer van die plaatsen waar je je camera's maar goed opbergt en wat vaker om je heen kijkt, maar het valt opzich wel mee. En Kaapstad is echt super mooi (ook geologisch gezien). Ook al aardig wat beestjes gezien: walvissen, zeeleeuwen, pinguïns, flamingo's, bavianen. Maar nog geen serieuze safaridieren, dus dat moet de komende tijd nog maar komen. Het wordt hier trouwens al om 18u donker en colleges beginnen vanaf 8u, dus je hebt hier wel een iets ander ritme dan in Nederland. Maar ik heb ondertussen al wel een echte matiebike (wat overigens oude OV-fietsen uit Nederland zijn), dus ik kan op m’n fietsje overal naartoe, al is het nog wel wat wennen aan het links rijden. En binnenkort begint het echte studeren natuurlijk, dus we gaan wel zien wat het wordt. Maar gelukkig wordt het alleen maar meer zomer hier, want voorlopig moet je hier 's nachts ongeveer je muts op en je moet met 3 truien lopen. En dan overdag kan je weer in je tshirt lopen. Voor m’n huis ook maar een verwarming aangeschaft, want met enkelglas en een ontbrekende verwarming zijn daar ook niet echt tropische temperaturen. Gelukkig heb ik nog een dekentje uit Frankrijk om over m’n dekbed te gooien om het nog een beetje redelijk te houden. En als ik een plaatselijke student mag geloven wordt het hier in de zomer zo warm dat je liever dood wil, maar ik hou over het algemeen wel van dat soort temperaturen. Maar afgezien van wat koude momenten en wat vieze plekken is het echt top hier. En de mensen hier zijn echt extreem aardig.