koekje erbij? - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jasper - WaarBenJij.nu koekje erbij? - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jasper - WaarBenJij.nu

koekje erbij?

Blijf op de hoogte en volg Jasper

16 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Ik ben hier ondertussen al meer dan een maand, en dat begin ik te merken. Dingen worden gewoon, je went eraan. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat er nog zoveel momenten zijn waarop je je weer verbaasd of verwonderd over dingen. Uiteraard heeft het gewone leven met studeren etc. de overhand, maar gelukkig is er ook nog wat tijd voor leuke dingen en stiekem af en toe al aan vakantie denken. De eerste toetsen al gehad, al met opdrachten bezig en over 2 weken zijn de eerste midterms al.

Maar het leukste van allemaal zijn toch de dingen die je niet ziet aankomen, de verrassingen. Een practicum voor Transportation Science, je moest met een groepje in een auto gaan rondrijden hier ergens in de buurt en dan wat auto’s telen en wat dingen meten. Nou van tevoren dacht ik echt van doe toch niet zo moeilijk, waar moeten we een auto vandaan halen. Maar niets bleek minder waar, hier in Stellenbosch heeft minstens een derde van de studenten een auto (zouden ze in Delft eens moeten proberen). Maargoed wij dus met z’n 5en in een superoude kleine toyota (uiteraard, hoe kan het ook anders, een witte) en lekker roadtrippen door Stellenbosch. Was een lekkere puinhoop, maar we hebben veel gelachen, het was mooi weer en het was in een woord ronduit enig. Had ik absoluut niet willen missen en het is niet iets dat je meemaakt als je hier alleen even op vakantie komt.

En het weer hier begint wel echt zomers te worden (voor Nederlandse begrippen dan). Van de week al voor het eerst met m’n raam open geslapen ‘s nachts (en dat terwijl een paar weken geleden hier zonder verwarming niet te overleven was) en er zijn ook al een paar korte broeken dagen geweest. Af en toe nog wel eens 2 dagen regen tussendoor, maar de echt kou is de lucht uit geloof ik. En dat terwijl de lente nog niet eens begonnen is, dus dat wordt nog wat.
Vorig weekend ook al van het mooie weer geprofiteerd en de berg achter het zwembad opgelopen, wat best nog een aardige berg is. Begint met een mooie brede gravelweg, wordt steeds smaller tot je je op een gegeven moment begint af te vragen waar het pad nou eigenlijk is gebleven. Maar het uitzicht is echt fenomenaal, als je de ene kant op kijkt zie je Stellenbosch, draai je 90 graden verder dan zie je een deel van Kaapstad beginnen en in de verte de Tafelberg en draai je nog 90 graden dan kijk je zo de Atlantische Oceaan is, die eigenlijk helemaal niet zo ver weg lijkt.

En dit weekend zijn we naar de tafelberg gegaan om hem op te lopen i.p.v. met de kabelbaan omhoog te gaan zoals vorige keer. Voorwaarden zijn wel dat het strakblauwe lucht is en dat de zon schijnt, nou dat was het geval. Dus korte broek aan en op naar boven. Je kan via een kloof naar boven komen, maar het lijkt eerlijk gezegd meer op een natuurlijke trap dan op een wandelpad. Maar het was echt verschrikkelijk; verschrikkelijk mooi, -warm, -vermoeiend, -awesome, -idioot mooi (en dat uitzicht is echt niet normaal). De meeste mensen gaan gewoon met de kabelbaan naar boven, en ja dan heb je opzich best mooi uitzicht, maar verder is die tafelberg van boven best kaal en saai. Maar dat staat niet in vergelijking met als je hem naar boven loopt, dan zie je de tafelberg pas echt, veel mooiere uitzichten, mooie natuur, stenen, watervallen, bloemen etc. Echt met recht een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb. En als je dan eenmaal boven bent lekker in de zon liggen en dan begint er naast je opeens een vent met een gitaar te spelen en te zingen, enig.

Ik weet niet of het toeval is, maar tot nu toe is ongeveer precies iedere week een wasmachine gesneuveld terwijl we hem gebruikten, gooi je je was erin, zet je hem aan, kom je 40 minuten later terug en staat de wasmachine vol met ijskoud water en mag je je kleren er uit gaan vissen. Dus laten we maar hopen dat dat niet al te vaak herhaald gaat worden. Maargoed we gaan het zien, er zijn veel belangrijke en leukere dingen. Byebye